20 Şubat 2013 Çarşamba

Doğa ananın elinden çıkan heykeller: SUKKULENTLER...1

Yeni yaptığım bir aranjman...

Sukkulentlerle ilk tanışmam kardeşimin benim için özel olarak yetiştirdiği üç tanesini geçen yaz hediye etmesiyle başladı. İlk bakışta usta bir heykeltıraşın elinden çıkan heykelleri andıran bu bitkiler terasımı güzelleştirirken bir dizi tatlı muhabbetin de konusu oldu. Bana bu bitkiler hakkında sorulan sorulara cevap veremeyince bilgi edinmek için kaynak araştırmaya başladım ve daha önce blogumda tavsiye ettiğim Debra Lee Baldwin'in "Succulent Container Gardens" adlı kitabı bir yurt dışı seyahatimde alma şansım oldu (bkz. http://telemgoksadikoglu.blogspot.com/2012/11/kitap-onerisi-succulent-container.html). Bu kitabın tanıtımı ile alakalı olarak bu linke tıklayabilirsiniz: http://www.youtube.com/watch?v=klTuk-gTe5I



Sukkulentler ya da "etli yapraklı bitkiler" geometrik bir güzelliğe sahipler. Bazı türlerin yaprakları sanki bir çiçeği andırır. Dayanıklı olmaları, çok çeşitli olmaları ve güçlü keskin hatları  sayesinde sukkulentler son yıllarda çiçek severler tarafından yoğun ilgi görmekte ve  sıradışı  tasarımların baştacı olmaktadırlar. Sukkulentlerin çoğu zorlu iklim şartlarına sahip bölgelerden geldikleri için, diğer saksı çiçeklerine kıyasla daha az bakım gerektirmektedirler. Etli yapraklarında su depoladıkları için günlerce, haftalarca hatta bazen aylarca susuz yaşayabilmektedirler. Bol ışık isteyen bu bitkiler saksı değiştirme, gübreleme, budama vb. işlemleri diğer bitkilere göre daha az gereksinim duyduklarından yerlerini sevdikleri takdirde uzun yıllar ortamı güzelleştirmeye devam edebilirler.

Son yıllarda farklı sukkulent türlerini bir araya getirerek yaratılan saksı aranjmanları büyük ilgi görmekte, hatta gelin buketlerinde bile sukkulent kullanımı söz konusu olmaktadır.

"Succulent Container Gardens"  adlı kitapta aşağıdaki şekilde gruplanan sukkulent türlerinin Türkçe karşılıklarını bilmediğim ve de bulamadığımdan dolayı kitaptaki orijinal, yani İngilizce isimlerini yazdım: Resimlerin bir kısmında bende olan sukkulentler, bir kısmı da webden aldıklarım yer alıyor.

1. Aenoium: Papatya görünümlüdürler ve çark şeklinde yaprakları vardır:

Yazın terasımda



Kışın eve aldım: Şimdiki hali; biraz büyüdü ve çiçek formunu kaybetti.


2. Agave: Konik uçlu yaprakları vardır. Yaprakların kenarları tırtıklı veya düz olabilir:

Çok sevdiğim bir çiçeğim, çok da arsız!

3. Aloe: İlk bakışta agave türü ile karıştırılabilir, ancak yaprakları jel dolu etli yapraklara sahiptir ve uçları  genelde tırtıklıdır.



Dev boyutlardaki "annesi" annemde, bunu çoğalttım:)

4. Bulbine: İnce uzun yaprakları vardır.


                                         Yeni aldım, çiçek açmasını bekliyorum heyecanla!

5. Kaktüsler: Herhalde en tanıdık tür hepimiz için :)


Yazın terastan gelenlerden. Yazdan beri 5 kez falan azıcık su attım desem yalan olmaz :)


6. Clandrinia: Çok güzel çiçek açan bir tür.
plantoftheweek.org

7. Cotyledon: Yaprakları ince uzun veya yuvarlak kenarları kırmızı çizgili yaprakları vardır ve çiçek açar.

smgrowers.com

8. Crassula: İki türü vardır. Birinci tür tombul yapraklara ve kalın gövdelere sahiptir ve saplar bonsai gibi şekillendirilebilir:


Bu da bendeki çam ağacına benzeyen bir tür.

İkinci tür ise üst üste istiflenmiş gibi görünen sarkan dallardan oluşur:
wikipedia

9. Dasylirion: Çark şeklinde ince sivri uçlu yaprakları vardır:
wikipedia

10. Dudleya: Tozlu görünümlü, konik sivri uçlu yaprakları vardır:
cactusjungle.com


Bir sonraki yayında devam edeceğim....

4 yorum:

Nuran Kaya dedi ki...

Merhaba,
Kaktüs ve sukkulentler benim de ilgi alanımda.Çok seviyorum ve görüntülerini çok beğeniyorum.
Dayanıklı olmaları ve fazla bakım gerektirmemeleri de ayrıca evde yetiştirmek için cezbedici.Yazın balkonumda kışın da mutfağımın ışık alan köşelerinde severek baktığım kaktüs ve sukkulentlerim var.Çiçek açtıklarında bakmaya doyamam.Sevgiler.
Nuran

Telem GÖK SADIKOĞLU dedi ki...

Merhaba Nuran Hn., değişik olanlar varsa çoğaltmak üzere sizden alabilmek isterim. Ben de tabii ki bendekilerden size verebilirim :) Sevgiler...

Nuran Kaya dedi ki...

Merhaba Telem hanım,bendeki çeşitlerin fotolarını nasıl paylaşacağımı bilmiyorum.Gümüşsuyu 'nda görüştüğümüzde bu konuda bir toplantı yapsak mı ne dersiniz :))) Bu arada 8 mart etkinliğinde bulunmak isterim.Sevgler...

Telem GÖK SADIKOĞLU dedi ki...

Nuran Hn, KSB'ye kaydolabilirseniz memnun olurum. Cuma görüşmek üzere...