9 Aralık 2012 Pazar

ORTANCA KURUTMA MEVSİMİNİ SAKIN KAÇIRMAYIN!!!

Sonbaharın gelmesiyle sahip oldukları renklerini kaybeden ve yeşilli alacalı bir hal alan ortancaların kurutma mevsiminin sonlarındayız. Siz de benim gibi bahçelerin "kraliçe"si ortancaları çok seviyorsanız ve her daim görmek istiyorsanız bu fırsatı kaçırmayın ve kurutmaya başlayın! Ben dün ziyaret ettiğim arkadaşımın bahçesinden 3 adet "arakladım" - tabiri caizse :) Aman yanlış anlaşılmasın tabii ki bahçelerdeki çiçekleri koparan biri değilim. Ortancalar zaten artık kuruyorlar. Bu şekilde biraz daha güzelliklerinden faydalanmamızı sağlamış oluyorum :) Aranjmanlarım için çiçeklerimin çoğunu tedarik ettiğim çiçekçim "Vazoya biraz su koyarak kurumaya bırakın." demişti.  Bugün gezindiğim bir sitede de aynı şeyi yazıyordu. Ben de öyle yaptım; hadi hayırlısı! Başarılı/başarısız sonucu blogda paylaşacağım...

Aşağıda kurumaya bıraktığım ortancaları görüyorsunuz. Samir olmadığından resmi kendim çekmek durumunda kaldım :( 


İngilizce adı "hydrangea" olan ORTANCA dünyaya 18. yüzyılda Japonya ve Çin'den yayılmış gösterişli bir yaz çiçeğidir. Farklı türleri mevcuttur. İngilizcesi "Mophead" olan türü en yaygın olanıdır ve ülkemizde de en fazla bu türü görülür. Daha çok yarı-gölgeli alanlarda yetiştirmek iyi sonuç verir. Sabah güneşini sever, ancak öğleden sonra doğrudan güneş almaması gerekir. Bol güneşli alanlarda da yetişebilir, ancak özellikle aşırı sıcak günlerde bol sulama gerektirir. Pembe ve mavinin açıktan koyuya farklı tonlarında ortancalar mevcuttur. Aşırı güneşli bölgelerde koyu renklerini elde etmek mümkün değildir.



Toprağın pH değerini kontrol altında tutarak pembe veya mavinin istediğiniz tonlarında ortancalara sahip olabilirsiniz. Eğer pembe tonlarda ortancalara sahip olmak isterseniz toprağa düzenli olarak kireç ve fosforlu gübre eklemelisiniz. Toprağın pH değerini 6,0- 6,2 arasında tutmalısınız.



Mavi ve mor tonlarda ortancalara sahip olmak içinse toprağa aluminyum sülfat ilave etmelisiniz. Toprağın pH değeri  5,2-5,5 arasında olmalıdır. Eğer bu yöntemlerle ortancaların rengine müdahale edemiyorsanız, örneğin toprak hiç aluminyum içermiyorsa yani alkali yapıdaysa ortancalarınızı en iyisi büyük saksılarda yetiştirin. Ortanca hızla büyüyen ve içindeki saksıyı kökleri sarınca toprağa dikilmeyi isteyen bir bitkidir, ancak ortancanızı derenaj için büyük deliklere sahip büyük bir saksıya dikip saksıyı da doğrudan toprağın üzerine koyarsanız bitkinin kökleri saksının deliklerinden çıkarak toprağa uzanacak ve daha sağlıklı büyüyecektir. Bu şekilde hem gösterişli ortancalara sahip olabilir hem de saksı toprağının pH değerini kontrol altında tutarak istediğiniz renkte bir ortanca elde etme şansınızı yükseltebilirsiniz. 

Bugün evdeki kitaplarımı karıştırdım ve webde de bir dizi site ziyaret ettim; ortanca konusundaki bilgilerimi tazeledim. Bunların arasında iki tane web sitesini ziyaret etmenizi önerebilirim. Fotağraflar ilk siteden.

http://www.hydrangeashydrangeas.com 

http://www.bitkivecicek.com/ortanca

HERKESE SAĞLIKLI VE MUTLU HAFTALAR!!!

2 yorum:

Adsız dedi ki...

Kurutma sırasında ortancalar suya değecek mi ve su sürekli eklenecek mi, bilgi verebilir misiniz?

Telem GÖK SADIKOĞLU dedi ki...

Merhabalar:) Ortancaları geçen sene dalında hafif renkleri solmaya başlayınca kopardım ve vazoya yerleştirerek gölgede kuruttum. Hiç su koymadım. Ağustos sonu gibi kurutabilirsiniz.Ben pembelerin kurutulmuş tonunu beğeniyorum. Şu yayınlarımda kuruttuğum ottancaları görebilirsiniz:

http://telemgoksadikoglu.blogspot.com.tr/2013/08/terasta-naneli-karpuz-suyu-keyfi.html

http://telemgoksadikoglu.blogspot.com.tr/2013/10/2013-yaznn-ardndan.html